понеділок, 5 травня 2025 р.

Правомірність здійснення і публікації школами світлин і відео з дітьми

Заклади освіти на своїх інформаційних ресурсах (вебсайтах, сторінках у соціальних мережах) розміщують дуже багато фото- та відеоматеріалів про свою діяльність, зокрема, про участь у заходах, конкурсах, екскурсіях тощо. Найчастіше на цих світлинах зображені діти. Часто це є не стільки проявом проактивної комунікації з батьками, скільки елементом звітування перед відповідним органом управління у громаді про певні заходи чи активності.

Спільно з Українською Гельсінською спілкою з прав людини Служба освітнього омбудсмена підготувала публікацію, у якій пояснюються певні правила фотографування та відеозйомки й публікації закладами освіти світлин і відео з неповнолітніми.

Детальніше…

четвер, 24 квітня 2025 р.

Цифрова грамотність: 12 правил безпечного користування інтернетом

У сучасному світі використання інтернету є невідʼємною частиною повсякденного життя, тож навички з цифрової грамотності також стають вкрай важливими.

Згідно з дослідженням цифрової грамотності в Україні, що було проведене 2023 року з ініціативи Міністерства цифрової трансформації, особливо це актуально для підлітків, 96% яких використовують інтернет для спілкування з рідними та друзями.

Відповідно до даних цього дослідження, близько третини підлітків (31%) не знають, як захистити свої дані при користуванні інтернетом, а свої цифрові навички вважають недостатньо хорошими 35% опитаних дітей.

Детальніше…

вівторок, 8 квітня 2025 р.

Як говорити з дитиною на тему інтернет-безпеки

Згідно з останнім дослідженням Google, більшість підлітків віком 13–17 років проводять в інтернеті понад 3 години щодня (79%). І попри те, що батьки почали більш активно обговорювати цю тему із дітьми, приблизно 20% опитаних батьків вважають, що вони ініціювали обговорення безпеки в інтернеті запізно і хотіли б зробити це раніше.

Сучасні діти майже не уявляють свого життя без гаджетів. Тому для багатьох батьків питання використання інтернету часто стає джерелом конфліктів у родині. Як уникнути суперечок і знайти баланс між бажаннями дитини та правилами, що допоможуть дитині бути в безпеці?

Детальніше…

четвер, 3 квітня 2025 р.

Про проведення онлайн-засідання творчої групи вчителів «Медіаосвіта та медіаінформаційна грамотність педагога» у рамках реалізації інноваційного освітнього проєкту регіонального рівня на тему «Організація впровадження наскрізної моделі медіаосвіти в умовах інформаційної агресії» у закладах освіти Тернопільської області у 2024–2028 рр.

    31 березня 2025 року на базі Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти проведено онлайн-засідання творчої групи вчителів «Медіаосвіта та медіаінформаційна грамотність педагога» у рамках реалізації інноваційного освітнього проєкту регіонального рівня на тему «Організація впровадження наскрізної моделі медіаосвіти в умовах інформаційної агресії» у закладах освіти Тернопільської області у 2024–2028 рр.
    З матеріалами онлайн-засідання творчої групи можна ознайомитися на блозі кафедри менеджменту і методології освіти ТОКІППО у розділі «Проєктна діяльність». 

Докладніше… 


вівторок, 1 квітня 2025 р.

Як розпізнати ознаки вербування дитини: рекомендації дорослим

Російські спецслужби використовують різноманітні методи для вербування українських дітей, намагаючись дестабілізувати ситуацію в країні. Серед найпоширеніших способів – залучення підлітків через психологічний тиск, маніпуляції та фінансові винагороди. Найчастіше на звʼязок виходять через соціальні мережі та месенджери, зокрема телеграм-канали. 
        Ворог пропонує легкий заробіток за виконання простих завдань – від малювання графіті та розклеювання листівок до більш серйозних злочинів, як-от підпалів автомобілів військових, трансформаторних підстанцій та відділень пошти. Важливо пам'ятати: пильність та відкрите спілкування з дітьми є ключовими умовами у запобіганні їхньому вербуванню. 
         У межах спільної програми «Безпечна школа», яку реалізовують Міністерство освіти і науки та Міністерство внутрішніх справ, розроблено 
рекомендації для батьків та освітян, щоб уберегти підлітків від вербування ворогом.

четвер, 20 березня 2025 р.

Вивчення практик медіаспоживання та оцінка рівня медіаграмотності підлітків віком 12–18 років

     Детектор медіа презентував якісне дослідження практик медіаспоживання та навичок медіаграмотності українських підлітків віком 12-18 років. Ці матеріали допоможуть діхнатися, які є особливості їхнього медіаспоживання, а також зрозуміти, який контент допомагатиме їм підвищувати рівень критичного мислення.
         Дослідження було проведене за підтримки Програми інформаційної стійкості українського громадянського суспільства, яку впроваджує IREX in Ukraine.
           Мета дослідження: вивчити практики медіаспоживання та оцінити рівень медіаграмотності підлітків віком 12–18 років, щоби згодом розробити контент для підвищення критичного мислення та медіаграмотності серед цієї цільової аудиторії.

неділя, 9 березня 2025 р.

Медіатравма, освітні втрати, ШІ. Чому медіаграмотність має бути базовою навичкою

         «Детектор медіа» завершує підбивати підсумки 2024 року. Матеріали, в про тенденції, успіхи та проблеми медіа у 2024 році, можна прочитати за тегом Підсумки року 2024.
       У 2025 році українці продовжать стикатися з викликами у сфері медіаграмотності, й ці виклики вимагають розвитку відповідних навичок, вважають опитані «ДМ» представники галузі. Медійні проєкти з медіаграмотності дають можливість підвищувати вміння широкої аудиторії критично оцінювати медіаконтент, розпізнавати маніпуляції та помічати проникнення ворожих наративів, тому вони критично важливі для виживання держави під час війни й у повоєнні часи.  

середа, 12 лютого 2025 р.

Як розпізнати кібернасильство і захистити себе?

    Цифровий світ стає повноцінною частиною нашого життя, проте крім великої кількості можливостей для навчання, спілкування та розваг, інтернет може бути небезпечним та негативно впливати на психіку чи навіть безпеку людини. Образи, погрози чи неприємний контент у соціальних мережах часто є ознаками кібернасильства, жертвами якого можуть стати не тільки діти, а й дорослі.